Új és meglévő épületek, építmények feltüntetése az ingatlan-nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon. Célja a földhivatal nyilvántartási adatbázisában történő földrészleten belüli változások átvezetésére, új építésű ház, meglévő épület, vagy annak bővítése esetén.
Nagyon fontos elkészíteni az épület feltüntetést, íme néhány fontos szempont:
Újonnan megépült épületeknél a tulajdonost a törvény kötelezi a épület feltüntetésére.
Újonnan megépült épület esetén a használatbavételi engedélyt csak a záradékolt épületfeltüntetési vázrajz meglétével adja meg az építésügyi hatóság.
A bank csak akkor ad hitelt az adott ingatlannal kapcsolatban (legyen az adásvétel, vagy lakásfelújítás) ha az épületek, építmények szerepelnek az ingatlan-nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon is
Amennyiben valamilyen pályázatot vagy egyéb támogatást szeretne felvenni a telkére vagy a telkén lévő épületekre (lakásfelújítási, tanyaprogram, napelem, családtámogatási pályázatok...) az összes épületnek, építménynek szerepelnie kell az ingatlan-nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon is.
Ha el akarja adni a telkét, eladásakor megnehezíti az adásvételt, ha a telken lévő épületek nincsenek feltüntetve.
Épületfeltüntetés szabályai
Az Épületfeltüntetés földmérési munkája esetén a helyszíni felmérést és munkarészeket az érintett jogszabályban leírtaknak megfelelően végzem el.
Az egyik legfontosabb követelménye az épületfeltüntetés ingatlan-nyilvántartási átvezetésének, hogy meglegyen az épületek használatbavételi engedélye vagy valamilyen építésügyi hatóság által kiállított határozat (pl. fennmaradási engedély)
Épületfeltüntetés utólag - hogyan működik?
Az építmény feltüntetésének akkor is ugyanaz a menete mint a normális folyamat, ha az épület már régóta állt csak valamilyen okból nem lett feltüntetve és az épületfeltüntetést utólag szeretnénk megcsinálni.
Ebben az esetben az épületfeltüntetés ingatlan-nyilvántartási átvezetéséhez egy fennmaradási engedélyt kell az építésügyi hatóságtól szerezni (abban az esetben ha a földhivatal nem fogadja el a meglévő régi használatbavételi engedélyt). Az építésügyi hatóság kérheti az épület újbóli elkészített tervrajzát.
Épületfeltüntetés menete
Első lépés a helyszíni felmérés amely során megmérem a munka elkészítéséhez szükséges természetbeni állapotot: a telken fellelhető összes épületet, telekhatár sarokpontjait, szomszédos telkek közterületről elérhető telekhatár sarokpontjait,…
A tulajdonossal kitöltetem az ingatlan-nyilvántartási kérelmet ami az épületfeltüntetés ingatlan-nyilvántartási átvezetéséhez szükséges
Megrendelem a földhivataltól a munka elvégzéséhez szükséges földmérési földhivatali adatokat.
Elkészítem az összes dokumentációt, digitális térképi anyagot és minden egyéb szükséges papírt.
Ezt követően a kész munkát minden szükséges dokumentummal együtt beküldöm a földhivatalra vizsgálatra.
A földhivatal a vizsgálatot követően záradékolja az épületfeltüntetési vázrajzokat.
Ezt követően a záradékolt épületfeltüntetési vázrajzokat feltöltöm az OÉNY-be (Országos Építésügyi Nyilvántartás rendszere)
Amint meg van a használatbavételi engedély, a földhivatal elvégzi az épületfeltüntetés ingatlan-nyilvántartási átvezetését.
Mennyi az épületfeltüntetés ára?
Az épületfeltüntetési munka kiinduló árairól az Árlistában tájékozódhat.
Az épületfeltüntetés ára a következő tényezők alapján módosulhatnak:
az épület alaprajzától,
méretétől
elhelyezkedésétől
az épületek számától
megközelíthetőségtől (növényzet, fák, épületek)
Mivel a munkadíj sok tényezőtől függ, nem lehet minden munkára érvényes díjakat meghatározni. Csak az előzetesen megbeszélt költségek és munkadíj van mely az adott munka méretéhez van igazítva.